De Toyota Motor Corporation presenteert deze week de derde generatie brandstofcellen aan een breed publiek. Op de H2 & FC EXPO in Tokio, die woensdag de deuren opent, presenteert Toyota een nieuw systeem dat onderhoudsvrij net zo lang meegaat als dieselmotoren, 20% efficiënter is dan het vorige systeem en ook nog eens goedkoper. Volgens de Japanse autofabrikant is dit een grote stap voorwaarts in de ontwikkeling van de brandstofceltechnologie. Na 2026 wordt de derde generatie uitgerold op de Japanse, Europese, Noord-Amerikaanse en Chinese markt.
Toyota is ervan overtuigd dat waterstof, naast batterij-electrisch, een belangrijke energiebron is om koolstofneutraliteit te bereiken. Daarom werkt het bedrijf samen met verschillende partners en zet het initiatieven op het gebied van de productie, het transport, de opslag en het gebruik van waterstof voort. De voortdurende ontwikkeling van brandstofceltechnologie is essentieel om de acceptatie ervan te versnellen en een brandstofcelmaatschappij te creëren.
Sinds de lancering van de Mirai in 2014 heeft Toyota 28.000 waterstofvoertuigen verkocht in meer dan 30 landen. Sinds 2019 leverde het merk ook 2.700 brandstofcelsystemen voor bussen, treinen en stationaire generatoren. In samenwerking met belanghebbenden in Japan, met name in de prefecturen Tokio en Fukushima, heeft Toyota de nieuwe generatie brandstofcellen ontwikkeld door feedback van klanten en lessen uit demonstraties van de afgelopen jaren te integreren.
Het 3e generatie FC-systeem is volgens Toyota aanpasbaar aan verschillende toepassingen als bedrijfsvoertuigen, personenauto's, stationaire generatoren, treinen, locomotieven en schepen. Voor privévoertuigen zorgt het voor een grotere actieradius. Voor zware voertuigen garandeert het een hoog vermogen en een lange levensduur, vergelijkbaar met dieselmotoren. Dankzij het compacte ontwerp is de nieuwe brandstofcel eenvoudig te integreren in verschillende soorten voertuigen.
Lees ook: zuid-korea-wereldwijde-patenten-voor-bouw-van-lh2-tankers