• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

Nederland: hoofdingenieur Marije Rekker is laaiend enthousiast over raceauto op H2

Enschede Marije Rekker waterstofAfgelopen weekend werd in Frankrijk de autorace Formula Student gereden. Het Nederlandse HyDriven-team, verbonden met de Universiteit Twente en de hogeschool Saxion was daarbij het eerste team ter wereld dat meedeed met een raceauto op waterstof. Student Marije Rekker is hoofdingenieur van het studententeam en een opvallende verschijning in een wereld waar vooral vrouwelijke studenten het nog laten afweten. Maar dat kan na dit interview natuurlijk veranderen.

  • Waarom ben je bij HY DRIVEN gekomen?

Ik ben bij HyDriven gekomen om de praktische kant van technologie te verkennen en te kijken wat voor rol in een technisch team bij mij zou passen. Ook de verbindende ervaring van een heel jaar werken met gepassioneerde studenten uit verschillende disciplines en de hoeveelheid verandering en innovatie die nog moest worden doorgevoerd, trokken mij zeker aan tot dit team in het bijzonder. 

  • Wat is jouw rol in het team?

Mijn rol bij HyDriven is hoofdingenieur van het hydro-elektrische subteam. Mijn taak is om te zorgen voor een soepele en efficiënte integratie van de waterstof- en elektrische elementen in de auto.

  • Wat is de grootste uitdaging die je bent tegengekomen in het team?

Voor het eerst zo'n complex en groot team managen

  • Wat is je mooiste teamherinnering?

Toen we tot laat in de avond werkten omdat we vastbesloten waren om de auto aan de praat te krijgen. Uiteindelijk, toen het super laat werd, begon iedereen er alles aan te doen om de klus te klaren. In plaats van onze eigen klussen te doen en moe en chagrijnig te worden, hielpen we elkaar allemaal, bleven we positief en hadden we een geweldige tijd die werd beloond door onze auto die zijn eerste meters maakte!

  •  Wat vind je van de positie van vrouwen in de ingenieurswereld?

Ik denk dat steeds meer mensen zich realiseren hoe belangrijk vrouwen zijn in de technische wereld. Toch is het soms nog steeds lastig om volledig gehoord te worden.

  •  Wil je na je studie in de industrie werken?

Ik wil absoluut in de techniek werken, maar ik weet nog niet zeker welke kant ik op wil.

  • Waarom denk je dat er zo weinig vrouwen in de Formula Student-teams zitten?

Ik denk dat dat vooral te maken heeft met het lage aantal vrouwen dat zich inschrijft bij  technische universiteiten. Het gevolg is dat de auto-industrie over het algemeen nog steeds erg op mannen gericht is.

  • Hoe zorg je ervoor dat vrouwen zich bij een Formula Student-team willen aansluiten?

Behandel ze op dezelfde manier als mannen en laat ze zien dat iedereen gelijkwaardig is in het team.

  •  Heb je advies voor jonge vrouwen die de wereld van techniek en industrie willen betreden?

Concentreer je op wat je als vrouwelijke ingenieur toe kunt voegen. Uiteindelijk draait het om het proces en het product, niet om het geslacht van de persoon die het heeft gemaakt.

Dit interview verscheen eerder op Formula Student France

Lees ook: bp-tankstation-d-vers-in-woerden-organiseert-waterstofevent-voor-bedrijven

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen