• Home Slider01

    INTERNATIONAAL ACTUEEL

België: rederij CMB.Tech opent R&D-center voor waterstofverbrandingsmotoren in Japan

Japan CMB Tech rendHet Belgische maritieme bedrijf CMB.Tech verstevigt zijn positie op de Aziatische markt. De rederij heeft samen met de Japanse bedrijven Tsuneishi Facilities & Craft en Kambara Kisen een nieuw R&D-centrum voor waterstofmotoren geopend. Het centrum valt onder de joint venture JPNH₂YDRO, is gevestigd in Japan en is ontworpen om de ontwikkeling van waterstofmotoren te bevorderen.

Het nieuwe R&D-center dat afgelopen week is geopend is uitgerust met een motortestbank met nauwkeurige meetinstrumenten en een waterstoftankstation dat waterstof aan schepen kan leveren. Bij de joint-venture ligt de focus op het op de markt brengen van waterstofmotoren voor schepen en zware toepassingen op het land. Zodra deze motoren volledig zijn ontwikkeld, zullen ze onder andere worden toegepast in schepen die door de Tsuneishi Group worden gebouwd.

De lancering van dit R&D-centrum markeert een belangrijke stap voorwaarts in de ontwikkeling van waterstofmotoren. Het zal ook een belangrijke ondersteunende factor zijn voor de homologatie en goedkeuring van waterstof dual fuel-motoren voor de Japanse markt, waardoor de positie van JPNH₂YDRO in het streven naar schonere energieoplossingen wordt versterkt.

CMB heeft inmiddels ervaring op de Japanse markt. CMB's dochteronderneming CMB.TECH heeft in de loop der jaren een uitgebreide know-how opgebouwd en heeft met succes concrete toepassingen ontwikkeld met dual fuel en monofuel waterstofmotoren. In eerste instantie werd alleen samengewerkt met Tsuneishi binnen het Bingo Research Institute. Inmiddels is de naam veranderd in JPNH₂YDRO en is  Kambara Kisen als partner aangesloten.

CMB en Tsuneishi hebben al samengewerkt bij de ontwikkeling van de HydroBingo, de nieuwe generatie passagiersveerboten met een capaciteit van 80 personen die waterstof als scheepsbrandstof voor de aandrijving gebruiken. In de toekomst gaan de gezamenlijke ondernemingen zich ook toeleggen op de ontwikkeling van waterstofaangedreven uitrusting voor de havenindustrie te land en schepen van verschillende categorieën, zoals ondersteuningsschepen voor offshore-windmolenparken.

Lees ook: nederland-hoofdingenieur-marije-rekker-is-laaiend-enthousiast-over-raceauto-op-h2

Het actuele waterstofnieuws gratis in uw mailbox? Schrijf u in voor de  wekelijkse nieuwsbrief.

logo2

Amsterdam  |  The Netherlands  |  KvK-nummer 08160445  |  7231 DB  |  Zutphen  |  redactie@waterstofmagazine.nl

Website door Buro Zutphen